80.000 zł wydane już na dokumentację projektową „termomodernizacji remizy OSP”, 995.159,33 zł z dotacji unijnej, ok. 1 milion zł z kasy miejskiej. Inwestycja za niemal 2 mln zł, którą Miasto Łaskarzew ma zamiar przeprowadzić w budynku należącym do Stowarzyszenia Ochotnicza Straż Pożarna bez należytego tytułu prawnego do nieruchomości. Bez zabezpieczenia interesów Miasta, z naruszeniem całego szeregu przepisów prawa. W tle potwierdzenie nieprawdy w dokumentach przez urzędników oraz szantaże i zastraszanie przez reprezentantów OSP mieszkańców i łaskarzewskich radnych, niezgadzających się na tę inwestycję. Liczba nieprawidłowości i skala niegospodarności przytłaczają.
Inwestycja na nieruchomości cudzej bez zabezpieczenia interesów Miasta
Burmistrz Laskowska przy udziale grupy popierających ją radnych od kilku lat przepycha projekt pod nazwą „termomodernizacja Centrum Kultury w Łaskarzewie”. Rzecz w tym, że budynek przy ul. Alejowej 13 w Łaskarzewie nie należy do Miasta ale do stowarzyszenia Ochotnicza Straż Pożarna w Łaskarzewie. Inwestycja prowadzona jest przez Miasto bez należytego tytułu do nieruchomości. Jedynym tytułem jest umowa użyczenia z 29 grudnia 2017 r. zawarta pomiędzy OSP w Łaskarzewie a Miastem Łaskarzew zawarta na 10 lat, obowiązująca do 31.12.2028 r. Zgodnie z treścią tejże umowy Miasto zobowiązuje się do wykonania termomodernizacji remizy OSP polegającej na „wymianie poszycia dachowego, docieplenia tego dachu oraz docieplenia ścian zewnętrznych”. W umowie nie ma mowy o remoncie generalnym remizy.
Koszt prac, opisanych w umowie ze strażakami został w 2018 r. został określony na ok. 400.000 zł. I w takim zakresie miała zostać przeprowadzona „termomodernizacja remizy OSP”. Jednak burmistrz Laskowska bez jakichkolwiek dodatkowych pisemnych ustaleń, bez zgody obecnego właściciela obiektu oraz bez należytego zabezpieczenia interesu Miasta postanowiła przeprowadzić remont generalny remizy OSP za kwotę niemal 2 mln zł, dopuszczając się przy tym całego szeregu przeinaczeń, manipulacji oraz potwierdzając nieprawdę w dokumentach urzędowych.
Kłamstwa, manipulacje, potwierdzanie nieprawdy w dokumentach
Z niewyjaśnionych powodów burmistrz Laskowska remizę OSP lub strażnicę OSP – jak był dotąd określany budynek przy ul. Alejowej 13 – postanowiła nazywać „Centrum Kultury” albo „Domem Kultury” w Łaskarzewie. Zabieg przemianowania „remisy” na „dom kultury” był prawdopodobnie niezbędny do uzyskania dotacji w wysokości niemal 1 mln zł.
Określenia „dom kultury” jak i „centrum kultury” przynależne instytucjom kultury. Definicje tychże instytucji możemy odnaleźć zarówno w regulacjach prawnych jak i wytycznych instytucji państwowych takich jak Głównego Urzędu Statystycznego.
Problem w tym, że w Łaskarzewie od lat nie ma ani domu kultury, ani centrum kultury, ani nawet sali widowiskowej. Burmistrz Laskowska świadomie wprowadza w błąd łaskarzewiaków, urzędników lokalnych i ogólnopolskich instytucji, polityków, opinię publiczną.
W dokumentach przetargowych trwającego właśnie postępowania nr Z11/92607 raz przedmiotem inwestycji jest „Termomodernizacja budynku Domu Kultury w Łaskarzewie” innym razem „Termomodernizacja budynku Centrum Kultury w Łaskarzewie”.
Zważywszy na fakt, iż ani jeden, ani drugi budynek w Łaskarzewie nie istnieje, może to być podstawą do unieważnienia przetargu i narazić Miasto na dodatkowe problemy.
Pikanterii „termomodernizacji centrum kultury”, forsowanej przez łaskarzewskich samorządowców dodaje fakt, iż należący do strażaków obiekt prawdopodobnie nie spełnia norm przepisów przeciwpożarowych dla obiektów użyteczności publicznej – brak przy tym niezbędnej w takich przypadkach dokumentacji i rozwiązań dotyczących odstępstw od ww. przepisów. Inwestycja za 2 mln zł nie przewiduje również zapewnienia dostępu do obiektu użyteczności publicznej – „budynku Domu Kultury” – osobom niepełnosprawnym.
Z informacji uzyskanych z Urzędu na dzień 12.12.2022 r. wynika, iż Miasto nie zleciło opracowania jakiejkolwiek opinii prawnej co do prawidłowości trwającego postępowania w sprawie „termomodernizacji Centrum Kultury w Łaskarzewie”. Czyżby prawnik miał obawy przed złożeniem podpisu pod tego typu dokumentem?
Wartość inwestycji bliska wartości obiektu
Należy pamiętać, iż w przypadku remontu generalnego remizy OSP w Łaskarzewie wartość inwestycji, jaką zamierza przeprowadzić Miasto jest bliska wartości samej nieruchomości. Remont generalny cudzego budynku (z punktu widzenia Miasta i mieszkańców) za 2 mln zł bez należytego zabezpieczenia interesu Miasta i mieszkańców jest przykładem skrajnej niegospodarności.
Za 5 lat, gdy umowa dobiegnie końca, strażacy będą mogli postawić pod ścianą Urząd i łaskarzewiaków. Wziąwszy pod uwagę ich obecne zachowania, nasza przyszłość rysuje się raczej w ciemnych barwach.
Mimo to burmistrz Laskowska i popierający ją w tej sprawie radni są gotowi wydać 2 mln zł na przeprowadzenie remontu generalnego cudzego obiektu: blisko 1 mln zł ma pochodzić z dotacji unijnej, natomiast drugi milion bezpośrednio z kasy Miasta Łaskarzew. Ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść w czasie sesji Rady Miasta w dniu 28.12.2022 r.
Dziurawy dach w Szkole nr 2, zrujnowana hala sportowa przy ul. Kusocińskiego 10
17 listopada 2022 podczas XLVIII nadzwyczajnej sesji Rady Miasta przewodniczący Leszek Bożek stwierdzi, że priorytetem dla Rady Miasta powinien być remont dachu w należącej do Miasta Szkole nr 2 w Łaskarzewie. „Od dwóch lat leje się woda […] Dzisiaj był SANEPID. Nie wiem czy zamkną czy wyłączą” – stwierdził przewodniczący Bożek.
Twierdzenia powyższe potwierdzają zarówno pisma dyrekcji Szkoły nr 2 (powyżej fragment pisma z dn. 01.10.2020 r.) oraz protokół kontroli Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej nr HDM.9027.267.2022 z dnia 16.11.2022 r. Stwierdza się w nim szereg nieprawidłowości, w tym: zły stan techniczny sufitu i ścian w salach lekcyjnych, w sali gimnastycznej, w szatni, korytarzach, itd.
Podobna bierność cechuje zarówno burmistrz Laskowską jak i w spierających ją radnych w przypadku remontu istniejącej hali sportowej przy ul. Kusocińskiego 10. O tym problemie pisałem już kilkanaście miesięcy temu w tekście m.in. w tekście Pokaz niekompetencji i niegospodarności – szkolenie za 600 tys. Pomimo wieloletnich zaniedbań i opłakanego stanu tego obiektu burmistrz i radni lekceważą problemy dzieci i młodzieży. Wolą przeznaczyć 1 mln zł z kasy Miasta na obiekt należący do strażaków, zamiast zająć się remontami hali i szkoły, z których korzysta setki łaskarzewskich dzieci.
100 strażaków plus ich rodzinny – kosztowne głosy wyborcze
Przedstawiciele Ochotniczej Straży Pożarnej w Łaskarzewie często chwalą się, że do lokalnej OSP należy około 100 członków. Wliczając w to rodziny, krewnych i znajomych uzyskujemy ok. 300-350 głosów wyborczych. Z punktu widzenia interesów Miasta, mieszkańców i łaskarzewskich dzieci głosy te pozyskane będą kosztem nas wszystkich oraz ze szkodą dla obiektów, które należą do Miasta. I którymi burmistrz Laskowska oraz radni powinni zająć się w pierwszej kolejności, tj. Szkołą Podstawową nr 2 oraz istniejącą halą sportową przy ul. Kusocińskiego 10.
Działań części radnych i burmistrz Laskowskiej zmierzających do realizacji projektu niemającego uzasadnienia ekonomicznego i społecznego, wbrew interesowi Miasta oraz większości mieszkańców nie sposób jest interpretować inaczej niż w kategoriach chęci uzyskania korzyści politycznych.
Szantaże i zastraszanie mieszkańców i radnych
W przypadku tak zwanej „termomodernizacji Centrum Kultury w Łaskarzewie” zaangażowanie burmistrz Laskowskiej i środowiska strażaków przekraczają nie tylko granice dobrego smaku. Gdyby burmistrz Laskowska z równym zaangażowaniem działała w sprawie remontu istniejącej hali czy też Szkoły Podstawowej nr 2, obiekty te byłyby przygotowane do użytku wzorowo.
Znacznie dalej posuwają się reprezentanci Stowarzyszenia Ochotnicza Straż Pożarna w Łaskarzewie. Poza pojawiającymi się w rozmowach prywatnych szantażującymi mieszkańców wypowiedziami, że strażacy przestaną brać udział w niektórych oficjalnych uroczystościach, pojawiają się również pogróżki oraz groźby karalne. W trakcie XLVIII nadzwyczajnej sesji Rady Miasta w dniu 17 listopada 2022 reprezentant strażaków st. brygadier Dariusz Sadkowski miał zagrozić rozwaleniem hali sportowej za pomocą wozu strażackiego, jeżeli radni nie dadzą pieniędzy na straż.
Groźbę zniszczenia mienia publicznego zastosowaną wobec Przewodniczącego Rady Miasta przez przedstawiciela służb mundurowych jako szantaż do uzyskania środków pieniężnych trudno jest komentować.
Klasyczny przykład politycznej korupcji
Uchwała Senatu Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 15 marca 2007 r. w sprawie korupcji politycznej definiuje to zjawisko jako „wykorzystywanie własnej lub grupowej pozycji politycznej dla przysporzenia sobie lub tej grupie sprzecznie z prawem i zasadami powszechnie obowiązującego porządku etycznego – korzyści majątkowej, osobistej lub grupowej”. Inne opracowania w podobny sposób opisują powyższy proceder.
W świetle zaprezentowanych powyżej okoliczności i faktów, w przypadku tak zwanej „termomodernizacji Centrum Kultury w Łaskarzewie” mamy spełnione właściwie wszystkie definicyjne elementy korupcji politycznej: wykorzystywanie pozycji politycznej przez burmistrz i radnych, przysparzanie sobie sympatii i głosów wyborczych określonej grupy interesu – w tym przypadku strażaków oraz ich rodzin, oraz przysparzanie tejże grupie – Stowarzyszeniu OSP w Łaskarzewie – korzyści majątkowej w postaci remontu generalnego obiektu za 2 mln zł, gdzie nakłady są bliskie wartości samego obiektu. Wszystko to dzieje się z naruszeniem przepisów prawa, interesu Miasta i mieszkańców, oraz zasad powszechnie obowiązującego porządku etycznego.
Brak Sali widowiskowej w miejscu dawnego Kina Promnik, brak dostępnego dla mieszkańców Klubu Bajka, lejąca się woda na głowy dzieci w szkole nr 2, doprowadzenie do ruiny hali i konieczność wożenia dzieci na zajęcia sportowe do okolicznych wiosek i miasteczek – za to wszystko rodzice i mieszkańcy Łaskarzewa powinni podziękować swoim radnym i urzędującej obecnie burmistrz.
Sławomir Danilczuk